• Meditation - att meditera

    lindayoga.gifÄr det nödvändigt att meditera? Kan alla? Blir du mer utvecklad i dina sinnen? Meditation är något som alla kan och gör, fast på olika sätt. En meditation är allt där du stannar upp en stund, men du kan också välja att

    göra något av en meditation om du vill. Exempelvis meditera till en kristall, en färg, ett ljud eller till stillhet vilket är det vanligaste. Med öppna ögon, i skogen och så vidare. Varje gång du sätter dig ner och tar det lugnt, sluter dina ögon, släpper dina tankar är det en meditation. Det behövs inte speciella mantras (ett speciellt ljud som upprepas för att höja eller komma i kontakt med visa energinivåer inom dig). Det viktigaste är att du är närvarande med dig själv och vill nå en inre harmoni som också kommer att spegla sig utåt samt stärka dig som individ i allt det som du gör. 

    Många tror att de inte kan meditera, de har fått veta att de verkligen måste kunna stilla sig, se inre bilder direkt. Även använda mantra, äta vegetarisk mat och så vidare. Det enda är att en del meditationer tar tid att lära sig, att se bilder kan ta ett tag. Men det viktigaste är att du börjar någon gång om är du intresserad och om det ger dig en kick fortsätter du. Kanske även med en meditation som verkade svår ifrån början. 

    Det viktigaste som du behöver när du ska meditera är tid, det är nog det som du troligast har minst av. Men genom att ta en stund där du stannar upp och andas ut allt som stör din koncentration och andas in ny energi kommer du att få mer tid över. Ofta så kanske just du rusar omkring och har ett pressat dagsschema, upp på morgonen, barn till dagis, jobbet, snäv lunch, bråttom hem, handla, middag och kvällsaktiviteter. 

    Du skulle verkligen behöva meditera en stund, men när? Bestäm dig nu att du tar en tid, kanske alldeles i början av din lunch, ca 10 minuter. Eller kliv upp en kvart tidigare på morgonen, ta en stund direkt när du kommer hem och din nyfunna ork gör att resen av kvällen går som en dans. När du väl har börjat kommer du att hinna mer än tidigare, därför att du är koncentrerad istället för förvirrad över allt. Du kommer att kunna samla tankarna, få mera gjort på kortare tid, därigenom mer tid över än då när du rusade omkring. Ibland hjälper det med att bara stanna upp och andas. 

    Det finns en meditation till varje tillfälle, din enda begränsning är du själv. Utforma en egen stilla stund eller det som det faktiskt är en egen ritual till en meditation. Du kan meditera framför Tv:n, även om det inte är att föredra men hellre en stilla stund då än ingen alls. Det bästa med att meditera framför Tv:n är att du lär dig att koppla bort ljud. Vilket gör dig mer tolerant inför mycket ljud och oväsen som lätt kan stressa upp dig i vardagen. Den här metoden kan du redan, det är liknande när du inte hör en klocka som slår, eller ett annat bakgrundsljud som kylen. Det finns där om du lyssnar efter men du tänker inte på det, det gäller att bli medveten om hur du lyssnar och vad du hör. Har du någon gång varit med om ett strömavbrott hemma, den totala tystnaden, som vi hör direkt. Gör en övning, lyssna på ljud, skriv upp hur mycket som finns runt omkring dig nu, radio, TV, klocka, akvarium, kyl och frys, Vad är det för ljud, vilka hör du, vilka är du medvetna om? Prova att läsa en tidning framför Tv:n, hur mycket hör du, eller är det så att du hör när det är något intressant, hur vet du när det är?

    Att meditera till en bild, en tavla, ett akvarium är att använda synen istället för hörseln. Se vad som finns runt omkring dig, du ser inte allt, ögonen sveper förbi det som du tar för givet ska vara på sin gamla plats. Stanna upp och se på vilka färger du omger dig med. Gör sedan en meditation med öppna ögon till ett enfärgat stycke, tyg eller papper. Upptäck färgen och vilka känslor den ger dig, på samma sätt som när du tänker, ordentligt tänker på en citron surnar det ihop i munnen. Öva på att känna känslan, bli medveten om hur du upplever. 

    Vid en meditation bör du se till att du inte blir avbruten oavsett om du gör den framför Tv:n eller i lotusställning på golvet i ditt meditationsrum. Det bästa är att se till att du har en egen vrå, ett ”tempel” där du har de saker som är viktiga för dig (inte telefonen). En hörna med en mjuk matta, en filt, ett ljus (lär dig att i din ritual släcka på en gång du är klar) och tändare.

    Dina kristaller eller någon speciell kristall som du använder dig av vid meditationen. Gärna en blomma och färger som du trivs i, kanske ett skynke i regnbågens alla färger. Men se till att du inte skapar måsten, utan att du även kan meditera på toaletten om det är enda platsen vid ett tillfälle och varför inte till lite porlande vatten? 

    Kräv respekt av omgivningen vid din meditationsstund, annars kanske den inte är så viktigt för dig. Är du värd den här stunden eller inte? Du bör inte meditera precis efter att ha ätit för då används energin till att bryta ner maten istället för att ge dig mer livsgnista, hellre innan. Du kan meditera sittande, i lotusställning, liggande, stående.

    Meditera bör du därför att vi sällan stannar upp i vår jäktade vardag, ofta vi springer omkring. Vi känner en massa krav både på oss själva och på andra, vi stannar aldrig upp och tänker efter vad som är viktigt för vår själ. Vi har radion på, telefonen ringer, Tv:n, internet, andra människor, alltid är det något som sällan ger oss en lugn stund, att stanna upp och känna efter som i övningarna i förberedelserna. Vi är sällan i en helhetskontakt med oss själva, med vår själ och vår inre harmoni som egentligen borde vara en självklarhet. Det är därför som vi behöver stanna upp, ta en stund för oss själva i lugn och ro och vända oss inåt. 

    I gamla tider var det en annan självklarhet att stanna upp, det var inte samma jäkt och stress, ofta långa promenader för att nå sina mål. Men det var inte en självklarhet att utveckla sig själv, att finna sin själ och sin inre harmoni som det är idag. Vi har fler aktiviteter idag än för länge sedan, då en meditation kunde ske under en längre promenad, under ett monotont arbete. Men om du stannar upp och riktigt tänker efter vad är dina mål, har du några visioner om ditt liv och vad som din själ vill uppnå med ditt liv? Ta en stund till att stanna upp, tänk efter vad du egentligen vill göra innan du är klar med detta liv? Nu när du har stannat upp och tänkt efter, då har du gjort en inre meditation i medvetet tillstånd.

    Kan något gå fel vid en meditation? Egentligen ingenting, men du kan möta på bekymmer i din utveckling som du måste vara beredd att ta hand om. En gammal rädsla som kommer upp för att du ska utvecklas. Du kan känna dig yr och inte fullt närvarande efter en meditation, du bör öva dig på att grunda dig ordentligt. Grunda dig gör du genom att stå på fötterna, sitta på golvet eller jorden och känna kontakt med vekligheten. Hitta något som du tycker om att göra i medvetande tillstånd som du känner en dragning till som hjälper dig att komma tillbaka. Förr eller senare (inom några timmar) har du hittat fotfästet igen. Det är på liknande sätt då vi blir väckta abrupt och inte riktigt är närvarande den första timmen efter. Om du har svårt att komma tillbaka är det är en flykt ifrån verkligheten och diverse problem som du inte vill ta tag i, rädsla, trauman och så vidare att inte komma tillbaka. Du bör helst inte meditera ensam utan först och främst reda ut dina bekymmer för de finns kvar oavsett hur mycket du mediterar om du inte tar tag i dem. De blir bara allt större eftersom, när du kan vara vid medvetande i verkligheten och beredd att utveckla dig genom en meditation istället för att fly. Då kan du prova på att hålla i en Granat och grunda dig ordentligt. Du kan också när du känner dig trygg och med stöd av någon annan gå igenom Inre barn, man och kvinna för att hitta din trygghet. 

    Kom ihåg att det är bara du som har ansvar för ditt liv - att meditera är att utvecklas - inte att fly verkligheten. Vid en meditation eller en stund då du går djupt in i dig själv händer det saker med dig. Du kan börja skratta, härligt, skratta på, få ut alla känslorna. Du kan börja gråta, gråt på, låt alla instängda känslor få komma ut kommer du att känna dig lättare sedan. Du kan börja frysa, därför bör du ha en filt på dig när du mediterar eftersom kroppen blir mer avslappnad och låter ”din panna” vila. Du kan börja svettas, energiflödet kommer igång. Du kan somna, kan vara skönt om du inte har en tid att passa, det kan visa på att någon spänning släppte, se bara till att det inte sker varje gång. För då kan det vara ett flyktbeteende. Du kan bli jättepigg, jättebra, men se upp att du inte tömmer batterierna på en gång, stanna upp och rusa inte på allt för fort. Alla reaktioner kan komma, det viktiga är att du är medveten om dem. Att du inte jäktar på dig själv för att nå något resultat annat än att nå inre harmoni i en balans och helhet.

    Att visualisera vid en meditation är att se en bild framför dig, en inre bild, en vaken fantasi som du ger möjlighet åt att bli verklighet. Du stärker din bild tillräckligt mycket till att du ser det som du gör vid en vaken dröm. Det vill säga en dröm som du inte nästan inte vet om det är på riktigt eller i en dröm, den är så nära att du lever på riktigt i drömmen. 

    Gör en övning, titta på en blomma, tänk intensivt på den med ögonen stängda. Se blomman framför dig fast att du blundar, det är en visualitionsbild. Öva med olika bilder först det som du kan se framför dig med öppna ögon, sedan det som du önskar dig. Kanske en ny tröja, bestäm hur du vill att den ska se ut, vilken färg och form sedan ser du den framför dig. Att visualisera innebär att du med tankens kraft skapar en bild så stark att du kan förverkliga den här och nu. Kom ihåg att allt är energi, du är dina enda begränsningar (men allt tar tid, beroende på hur starkt intresset och motivationen är). 

    Om det nu är så att du behöver se dig i en ny arbetsroll, tänk igenom vad det är du vill ha utifrån ditt arbete, vilket arbete är det, hur kommer du att vara i helheten med det. Om du exempelvis vill arbeta i en affär, gör en meditation där du går till en garderob, tar fram dina arbetskläder, tar på dig dom och far till arbetet. Hur du kommer dit, går in och arbetar, sedan hur du far hem efter arbetets slut, nöjd, belåten och tillfredsställd med livet - i en inre harmoni med din själ. Se dig själv tydligt och klart i denna roll, gör meditationen dagligen, med detta bör du dels få arbetet och dels finna en inre harmoni då du får varje i denna energi vid varje tillfälle som du mediterar. 

    Vi mår alla bra av att dagdrömma, fantisera om hur vi vill ha det, men ännu bättre mår vi när vi också kan förverkliga en del av det.  Att visualisera är att stärka en affirmation, något som vi vill uppnå - ett mål. Om du visualiserar medan du mediterar är du mer i kontakt med det önskade och har större möjlighet att uppnå det. En meditation med en visualisering är ett sätt att vara i helhet och balans med det önskade, att prova på hur det känns och att kunna njuta av känslan när du är i den. 

    Om du vill uppnå ett mål fortare kan du meditera med en Bergskristall i höger hand, där du sänder ut din önskade energi - din energibild om hur ditt mål ser ut. Du programmerar då kristallen att förstärka det som du vill uppnå, nästa gång när du sätter dig med stenen hjälper den dig att lättare få kontakt med ditt mål. Kom bara ihåg att stenen ska vara energirengjord innan, gärna i saltvatten över ett dygn. Se även till att du förvarar den på ett eget ställe mellan gångerna som du sitter med den.


    Meditation

    Stäng telefonen, sätt upp en stör ej skylt. Filt att sitta på, eller i soffan, filt att ta på, då du kan bli frusen. Ett ljus som du tänder. Använd eventuellt någon bakgrundsmusik, exempelvis naturljud, men gärna helt tyst. Andas in och ut till att du blir medveten om din andning, koppla bort alla tankar, gå in i ett tomrum, med bara ingenting, du kan även välja att bara ”se” ljus och koncentrera dig på ett avslappnat sätt på detta ljus. 

    Sitt en stund, känn in harmonin och friden, kommer det upp några tankar skjut bort dem och börja om med ingenting, du ska alltså inte tänka ordet ingenting utan helt enkelt tömma tankarna. Sedan blir du allt eftersom mer medveten om din kropp och allt runt omkring dig, öppna ögonen, sitt gärna en stund istället för att rusa upp. 

    Den här meditationen är det som i vardagligt språk anses när någon pratar om att meditera. Kanske inte den lättaste då vi från en början kan ha svårt att släppa tankarna. Prova då någon av de andra meditationerna. Sedan med lite vana mediterar du en grundmeditation för att känna frid från första andetaget till det att du öppnar ögonen.


    Elementmeditation

    De fyra grundelementen representerar fyra känslor inom oss - Eld - din motivation. Vatten- dina känslor.  Jord - din stillhet. Luft - dina tankar. Dessa element bör vara i balans för att du ska nå inre harmoni i en förening av motivation, känsla, stillhet och tanke. En meditation som du gör med fördel utomhus för att bli mer medveten om elementen och finna kraft ifrån dem. Sätt dig i lotusställning eller nästan, det vill säga med benen i skomakarställning (i kors). Vänd dina handflator uppåt. Låt dem gärna vila på dina ben. Slappna av, koncentrera dig på ditt inre.

    Koppla bort alla tankar, sitt tills du känner ljus och harmoni.  Sitt kvar men för ihop långfinger med tummen på varje hand, nu har du låst Luftenergin – dina tankar. Var i den energin ett tag utan att fundera så mycket, bara var, känn gärna vinden runt omkring dig som ger dina tankar ny energi. 

    Sitt fortfarande kvar med byt fingrar till pekfingret och tummen, nu har du låst eldenergi - din motivation. Känn in energin, gärna via solens sken och värme, låt dig värmas upp inifrån, bara vara i känslan. 

    Sitt fortfarande kvar men byt till ringfingret och tummen, nu har du låst Jordenergi - din stillhet. Var i stillheten och tryggheten, bara var, finn tryggheten i jorden du sitter på. 

    Sitt fortfarande kvar men byt till lillfingret och tummen, nu har du låst vattenenergi - dina känslor. Sitt och känn flödet i din kropp, var i känslan. 

    Sitt kvar, sätt vänster hands fingrar mot respektive höger hand slingrar och handflata, nu får energin strömma fritt genom din kropp. Sitt sedan stund, känn efter själv när du vill bryta, när det är dags trycker du handflatorna mot varandra innan du delar på händerna. 

    Nu är du klar med en meditation som förhoppningsfullt har skapat en balans, en motivation, en känslokontakt och en stillhet med ditt inre. 

    Se gärna över vad de olika energierna innebär för dig, både före meditationen och efter, Hur har du det med din motivation?

    Dina känslor? Din stillhet? Dina tankar och balans i helhet?